reklama

Úvod do vzťahu piva a chmeľu

Pri potulkách česko-slovenskou pivnou divočinou môže človek naraziť na všelijaké unikáty. Keď chcú pivovary u nás svoj produkt odlíšiť od ostatných, siahajú často po nezmyselnej terminológii, ako napríklad dvakrát chmelené, trikrát chmelené, štvorsladové a podobne. Rozumiete ale presne, čo to znamená?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (8)

Trocha histórie na úvod. Použitie chmeľu je v pivovarníctve vlastne celkom nová móda. Najstaršie dochované zápisy o pive sú spred 5000 rokov, oproti tomu najstaršia zmienka o použití chmeľu v pive je z 9. storočia. Celkom nedávno, však?

To, čo tvorí základ produkcie našich pivovarov (a nielen tých veľkých) v súčasnosti však s Mezopotámiou nemá veľa spoločného. Pre typického našinca je stelesnením piva ležiak plzenského typu. Nájdu sa aj takí, ktorí sa budú hádať, že to je jediné skutočné pivo.

Chmelenie klasického českého ležiaku je pomerne priamočiary proces. Sladina (medzistupeň pri varení piva pred pridaním chmeľu) sa varí vo varných kotloch po dobu 60-90 minút, v závislosti od preferencií konkrétneho pivovaru. Počas varu sa pridáva do kotla chmeľ, štandardne v niekoľkých prídavkoch.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo v niekoľkých? V jednoduchosti, čím dlhšie sa chmeľ varí, tým viac horkosti pivu dodáva. Dlhým varením ale mizne jedinečný chuťový a aromatický charakter chmeľu, ten sa najlepšie zachová pri kratšom vare. Preto český pivovarnícky folklór hovorí, že ideálny počet sú 3 prídavky chmeľu, po jednom pre horkosť, chuť a vôňu.

Keď niekde vidím napísané „2krát chmelený“, tak sa len pousmejem, pretože to je o jedenkrát menej, než je štandard. Keby bol dvojnásobne chmelený, to už sa bavíme o niečom inom. Ale zaujímalo by ma – boli zdvojnásobené všetky prídavky, alebo len posledné dva? Pri varení nášho modelového ležiaku je nežiaduce prekročiť určitú hranicu horkosti, kedy sa stane pivo nevyváženým.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo tým celým chcem vlastne povedať – nepozerajte sa iba na čísla, ale vnímajte ich v kontexte toho, o čom hovoria. Toto je poučenie, ku ktorému sa ešte v budúcich článkoch budem vracať. Nepodliehajte expresívnym marketingovým slovám a nechajte vlastné zmysly ohodnotiť, ako sa vám páči horkosť, chuť, vôňa a celková vyváženosť.

Perlička na záver – pri degustovaní jedného z najsviežej...ups, jedného z najnovších počinov slovenského koncernového pivovarníctva sme s kamarátom zaviedli do nášho slovníka nový pojem. Teoretické chmelenie znamená, keď výrobca niečo deklaruje na obale, ale v praxi sa to celé niekde stratilo na ceste medzi surovinou a výsledným produktom.

Peter Chňupa

Peter Chňupa

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  1x

Tento blog som založil najmä za účelom šírenia osvety o pivnom svete. Často ľudia majú hokej v základných pojmoch.Nie je to tak dávno, čo som ho mal aj ja. Najviac ma naučilo domáce varenie piva (homebrewing), pretože až to ma prinútilo snažiť sa pivu naozaj porozumieť, hľadať súvislosti a nevnímať fakty vytrhnuté z kontextu, čo často vedie k zmätku.Okrem náhodných náhľadov do pivného sveta sa budem snažiť reagovať aj na aktuálne fenomény, najmä tie, ktoré ľudí uvádzajú do omylov. Zoznam autorových rubrík:  O pive

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

750 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu